Tuesday, January 29, 2013

Betapa Panasnya Api Neraka?

Semasa Allah menurunkan nabi pertama ke atas muka bumi, Nabi Adam a.s telah memohon api untuk kegunaan memasak. Allah telah mengutuskan malaikat Jibrail  berjumpa malaikat Malik untuk mengambil api di neraka. Malaikat Jibrail berkata " Wahai rakanku Malik, kehadiran aku kerana Allah telh mengutuskan aku untuk mengambil api untuk kegunaan Nabi Adam". Malaikat Malik menjawab " Berapa banyak yang engkau mahukan?". Malaikat Jibrail menjawab " Aku memohon sebesar biji kurma". Malaikat Malik dengan nada tenang " Wahai rakanku, tahukah kamu sekiranya aku memberi api neraka sebesar biji kurma, maka musnahlah 7 petala langit dan bumi disebabkan panasnya api itu".

Malaikat Jibrail membalas " Sekiranya begitu, berilah kepada aku, separuh biji kurma". Sekali lagi malaikat Malik menjawab " Dengan jumlah yang engkau pohonkan itu, maka tidak ada setitik hujan  akan menyirami muka bumi, maka tanduslah bumi kerananya". Malaikat Jibrail memohon petunjuk daripada Allah, lalu Allah berfirman," ambillah sebesar biji sawi".

Malaikat Jibrail pun mengambil api tersebut lalu membasuhnya dengan 70 buah sungai di syurga. Kemudian barulah malaikat Jibrail meletakkan ia di atas gunung yang tinggi. Akibat panasnya api itu, gunung cair dan mengeluarkan asap sehingga sekarang. Segala puji bagi Allah !





No comments:

Post a Comment