Monday, January 21, 2013

Kisah-Kisah Muslimin Dan Muslimah (Siri 1)


Cerita ini berlaku semasa zaman junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. Sepupu Rasullullah iaitu Zainab antara individu awal yang memeluk islam. Beliau telah mendirikan rumah tangga dengan Zard anak angkat Rasulullah yang juga seorang bekas hamba yang telah dimerdekakan oleh Rasullullah sendiri. Walaubagaimanapun mereka akhirnya telah bercerai kerana tiada persefahaman antara mereka.

Pada ketika itu, terdapat satu adat yang agak pelik iaitu, anak angkat hendaklah dianggap seperti anak sendiri dan seorang janda atau isteri yang telah diceraikan tidak boleh berkahwin dengan bapa angkatnya. Agak menggelikan hati amalan ini sebelum nur islam tiba. Rasulullah telah mengambil langkah yang bijak dengan mencadangkan untuk memperisterikan Zainab. Sudah pastinya Rasullullah memohon memohon petunjuk darpada tuhan sekalian alam, Allah yang Maha Kuasa. Turunlah wahyu yaang membenarkan perkahwinan antara mereka. Alhamdulillah.

Zainab yang menerima khabar gembira telah menyedekahkan semua batu permata yang ada ditubuhnya kepada individu yang menyampaikan khabar tersebut. Sujud syukur kehadrat ilahi diatas nikmat yang diberikan oleh Allah. Kemewahan yang dikecapi oleh zainab merupakan hasil titik peluhnya telah dibelanjakan ke jalan Allah.

Tingginya keperibadian Zainab sehinggakan Rasullullah telah berkata Zainab  yang akan mengiringi beliau di syurga nanti, kerana sikapnya yang membelanjakan segala kemewahan dengan hati yang ikhlas . Semoga rohnya dicucuri Allah. Amin



No comments:

Post a Comment