Monday, January 28, 2013

PAHLAWAN NERAKA (Kisah-Kisah Muslimin Dan Muslimah Siri 2)


Assalamualaikum sahabat-sahabatku diluar sana, semoga dilindungi allah hendaknya. kembali kita sekali lagi untuk saya kongsikan nukilan saya mengenai kisah muslimin dan muslimah. Tajuk hari ini ialah :


PAHLAWAN NERAKA

 Semasa berlakunya satu pertempuran diantara para pejuang muslimin dan musyrik suatu  ketika di zaman rasullullah, terdapat seorang individu yang dikagumi oleh sahabat-sahabat rasullullah kerana keberanian dan kegagahannya di medan perang. Qotzman namanya. Semua merasakan betapa pastinya syurga akan diperolehinya sekiranya dia mati syahid di medan perang. Setelah beberapa siri peperangan yang di tempuhi oleh Qotzman, akhirnya beliau mati di medan perang.

Berita kematian Qatzman amat menyedihkan para sahabat, walaubagaimanapun mereka pasti beliau akan ke syurga kerana mati syahid. Tetapi rasullullah berkata" Sebenarnya dia (Qatzman) adalah golongan penduduk neraka. Terkejut sahabat-sahabat mendengar. Lalu mereka bertanya " Kenapa wahai rasullullah?". Semua sahabat menunggu jawapan rasullullah dengan rasa hairan dan terkejut.

Rasullullah berkata" Semasa Qotzman dan Akstam keluar ke medan perang bersama-sama, Qatzman mengalami luka teruk akibat ditikam oleh pihak musuh. Akibat tidak dapat menahan lagi keperitan dan kesengsaraan itu, beliau telah meletakkan pedangnya di atas tanah lalu membenamkan hujung pedang ke dalam dadanya. Lalu matilah Qotzman bukan kerana dibunuh musuh, tetapi membunuh diri". Betapa terkejutnya sahabat-sahabat. Astagfirullah al'azim!. Rasulullah berkata lagi " Sesunggungnya Qatzman berkata kepadaku yang dia berperang kerana menjaga kehormatan kota madinah agar tidak dihancurkan oleh kaum Quraish. bukan kerana  memelihara agama". 

Para sahabat berdiam diri dan memikirkan betapa sayangnya Qotzman tidak mendapat bau syurga kerana kalah dengan dugaan dunia.

 


No comments:

Post a Comment